جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
هنرآفرین - رضا صائمی: بدون شک هم یکی از جذابیت های رسانه ای ماه رمضان و هم اوج مخاطب پذیری مجموعه های نمایشی تلویزیون، سریال های ماه رمضانی بود. سریال های پرمخاطب و به اصطلاح «خیابان خلوت کن» که بیشترین طیف و تعداد مخاطبان سریال های تلویزیونی را به خود اختصاص می داد.
در این میان مجموعه هایی که رضا عطاران ساخته که حالا می توان عنوان «چهار گانه عطاران» را بر آن گذاشت گل سرسبد این سریال ها بودند که به سریال مناسبتی شناخته می شوند. «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و « بزنگاه» هنوز به عنوان سریال های خاطره انگیز در ذهن مخاطب تداعی می شود و حتی تکرار و بازپخش آنها از سریال های روز، مخاطب بیشتری دارد.
یکی از دلایل موفقیت این مجموعه دلیل ژانری بود. نه فقط به دلیل ژانر کمدی که عطاران توانمندی بالایی در خلق کمدی موقعیت با ارجاع به مولفه های فرهنگ خودی به ویژه در طبقه و قشر معمولی و پایین جامعه داشت که بخش عمده طبقه اجتماعی مخاطبان را نمایندگی می کرد.
می توان گفت که عطاران در ساخت سریال های تلویزیونی کارگردانی مولف بود که آثار او هویت و امضای ویژه خود را داشت و مخاطبان انبوه را با خود همراه می کرد. چنانکه سریالهای مثل خانه به دوش ، متهم گریخت و بزنگاه در حافظه تاریخی مخاطبان با نام رضا عطاران گره خورد و تثبیت شد.
سريال هاي رضا عطاران باعث شد انتظار و توقعات مخاطب بالا برود به همين علت كارهاي ضعيف كمدي چند سال اخير چندان رضايت آنها را برآورد نكرده است به طوری که امسال دیگر تلویزیون خود دست به دامن سریال های عطاران شد! در حالی که از دومین روز ماه رمضان امسال، شبکه تماشا مجموعه «خانه به دوش» ساخته رضا عطاران را در جدول پخش خود قرار داده بود، شبکه آیفیلم نیز از دوشنبهشب و پس از نهمین افطار ماه رمضان 1401، پخش مجموعه «بزنگاه» دیگر ساخته این فیلم ساز را آغاز کرد!
اما شایسته است تا تلویزیون به جای بازپخش سریال های عطاران از خود بپرسد که چرا دیگر او و کارگردان هایی مثل او دیگر امکان و اجازه ساخت سریال ندارند؟ سر سریال «بزنگاه» آنقدر عوامل فشار فرامتنی به او فشار آوردند و او را به ساخت سریالی نامناسب متهم کردند که او دیگر به همکاری خود با تلویزیون ادامه نداد و حالا خود تلویزیون دست به دامن سریال ها او شده که آثار این متهم را به قاب تصویر برگردانده است.
واقعیت این است که سریال های تلویزیونی از جمله سریال های رمضانی مثل گذشته طرفدار نداشته و دچار ریزش مخاطب شده است.
از سوی دیگر فعالیت پلتفرم ها و سریال های نمایش خانگی نیز به عنوان یک رقیب جدی روبروی آن قرار دارد. در این شرایط تنها راه نجات تلویزیونی از کاهش مخاطب از یک سو کم رنگ کردن خط قرمزها و ممیزی های مضمونی و از سوی دیگر فراخ تر کردن فضا برای حضور کارگردان های خلاق و حمایت از آنهاست تا بتواند با تولید سریال های با کیفیت و جذاب بتواند مخاطبان از دست رفته را دوباره مجذوب کند و پای تماشای سریال های خود بنشاند.
یکی از این تمهیدات می تواند بازگشت به سریال سازان آزمون پس داده باشند که در جذب مخاطبان میلیونی خوش سابقه هستند.
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/1278